NIEZBĘDNIK MŁODEGO PRAWNIKA: Po czwarte – zarządzaj stresem!
14 czerwca 2017 Paweł Jasiński

NIEZBĘDNIK MŁODEGO PRAWNIKA: Po czwarte – zarządzaj stresem!

W ostatniej części niezbędnika pora przyjrzeć się czynnikowi, którego w codziennej pracy prawnika niestety uniknąć się nie da. Mowa tutaj oczywiście o stresie. Wiadomym jest, że ze stresem każdy miał już do czynienia czy to w trakcie studiów, aplikacji czy różnego rodzaju egzaminów, trzeba sobie jednak zdać sprawę z tego, że świadczenie usług prawniczych i obsługa klienta wiążą się z nieustannym i ciągłym stresem. Można przytoczyć tutaj pewne żartobliwe zdanie: „Jeśli nie jesteś zestresowany – nie robisz tego jak należy.”

Skąd się bierze stres w pracy prawnika?

Każda praca jest stresująca, jednakże praca prawnika jest uznawana za jedną z najbardziej stresujących, co potwierdzają badania, że odsetek prawników cierpiących na depresję jest blisko 3,6 razy większy niż reszty populacji. Jakie są więc źródła stresu w pracy adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego czy innych profesji prawniczych? Jest ich bardzo wiele. Wyliczankę można zacząć od samej pracy do wykonania – jest jej bardzo dużo, nowych spraw nieustannie przybywa, ciągle trzeba mieć rękę na pulsie w dotychczasowych sprawach. Często pojawiają się jakieś niespodziewane zwroty, które utrudniają wykonywanie pracy.

Drugim czynnikiem jest czas, którego ciągle brakuje. Terminy są nieubłagalne i trzeba ich cały czas pilnować. Częstym problemem jest także ogromna ilość pracy przypadająca na niedużą ilość godzin rozliczeniowych. Kolejnym źródłem stresu jest konkurencja, zarówno na rynku jak i wewnątrz firmy oraz sztywna polityka firmy w której pracujemy. Wreszcie ostatnim głównym źródłem stresu są ludzie, z którymi na co dzień pracujemy. Klienci, współpracownicy, przeciwnicy procesowi, pracownicy sądów czy urzędów – wszyscy swoim zachowaniem mogą spowodować skoki ciśnienia krwi.

Co stres może nam zrobić złego?

Często mówi się o tzw. stresie motywującym do działania, jednakże niewielu jest ludzi, którzy dobrze radzą sobie ze stresem. Stres może nam wyrządzić nie lada szkody – zarówno fizyczne jak i psychiczne. Stres jest źródłem depresji, nerwicy, niepokoju czy poczucia beznadziejności. Z kolei osoby doświadczające chronicznego stresu mogą odczuwać bóle mięśni, bóle brzucha, mogą cierpieć z powodu podwyższonego ciśnienia tętniczego oraz osłabionego układu odpornościowego. Efekty stresu mogą się także przekładać na nasze życie rodzinne i zawodowe – ciągłe napięcie spowodowane stresem powoduje potrzebę wyładowania się na kimś, co najczęściej trafia na członków rodziny. Ponadto, stres może spowodować obniżenie produktywności, co powoduje problemy w życiu zawodowym.

Kilka sposobów na zwalczanie stresu – po pierwsze zarządzanie czasem

Nie ma innego sposobu na natłok pracy jak jej należyta organizacja. Jeżeli dzień wcześniej przed wyjściem z biura zaplanujesz swoją pracę na następny dzień, unikniesz stresu związanego z tym, że nagle pojawi się jakaś dodatkowa rzecz do zrobienia albo o czymś sobie przypomnisz. Planując pracę nadawaj poszczególnym rzeczom priorytety, dzięki temu uporasz się z tym co najważniejsze na pierwszym miejscu. Nadając priorytety weź pod uwagę czas potrzebny na wykonanie zadania, jego termin oraz jego ważność.

Po drugie – daj sobie czas na chwilę odpoczynku

Nie jesteśmy robotami, ludzie zdecydowanie potrzebują przerw w ciągu dnia pracy. Nie próbuj imponować przełożonym rezygnacją z przerwy. Zaplanuj kilka krótkich przerw w ciągu dnia. Lepiej sprawdzi się kilka krótkich niż jedna długa. W czasie takiej przerwy odejdź od komputera, przejdź się po swoim biurze, wykonaj kilka prostych ćwiczeń rozciągających, podejdź do okna i zaczerpnij świeżego powietrza – wszystko to pozwoli Ci dotlenić mózg.

Po trzecie – zostaw pracę w pracy

Czas na pracę jest w pracy, czas w domu powinniśmy bezwzględnie wykorzystywać na odpoczynek, odprężenie, rozmowę z bliskimi czy też rozwijanie pasji i hobby. Tej zasady trzeba się nauczyć jak najwcześniej. Oczywiście, czasem konieczny jest powrót do komputera także w domu, starajmy się jednak aby było takich sytuacji jak najmniej. Zabieranie pracy do domu powoduje frustrację, dlatego że brakuje nam urozmaicenia i swobody i przez całą dobę czujemy się sztywno jak w naszej kancelarii. Ta frustracja jest potem źródłem stresu. Dlatego czas w domu należy wykorzystać na przykład na ulubione czynności czy też na rozwój naszych pasji. Dzięki temu będziemy mieli poczucie spełnienia w życiu niezawodowym i łatwiej będzie wrócić na następny dzień do pracy.

Po czwarte – wyrzuć perfekcję za okno

Każdy chce odnieść sukces, szczególnie na początku swojej kariery, przez co wpada w pułapkę perfekcjonizmu. Taka pułapka także jest źródłem stresu, dlatego, że każde zadanie próbujemy wykonać nie tylko najlepiej jak umiemy, ale wręcz doskonale. Powoduje to poświęcanie każdemu z zadań więcej czasu, czasem nawet więcej niż w rzeczywistości potrzeba. To powoduje, że nie mamy go wystarczająco dużo na inne zadania.

Podsumowując

Stresu uniknąć się nie da, ale można z nim walczyć. Pamiętajmy, że nie można być ciągle zestresowanym, dlatego, że ma to duże negatywne konsekwencje dla naszej psychiki, zdrowia oraz relacji interpersonalnych. Dlatego warto skorzystać ze sposobów zwalczania stresu. Na każdego zadziała co innego, warto więc poszukiwać rozwiązań najlepszych dla siebie i wdrożyć je w swoje codzienne życie. Wtedy na pewno odczujemy poprawę i wzrost satysfakcji.

 

Jeżeli zainteresował Was ten artykuł, koniecznie przeczytajcie także pierwszą część Niezbędnika o specjalizacji, drugą część o nowych technologiach, trzecią część o stronie internetowej albo jeszcze wcześniejszy wpis, w którym dowiecie się o czym jeszcze pamiętać rozpoczynając swoją działalność w branży prawniczej.

 

Kategorie

Najpopularniejsze artykuły