Kilka porad na temat dobrego networkingu dla prawników
25 sierpnia 2017 Paweł Jasiński

Kilka porad na temat dobrego networkingu dla prawników

Nawiązywanie znajomości podczas wydarzeń branżowych jednym przychodzi łatwo, natomiast inni wzdrygają się na samą myśl o wejściu do pomieszczenia pełnego nieznajomych i przedstawieniu się. Nie da się jednak zaprzeczyć, że networking jest świetną okazją do pozyskania wartościowych kontaktów. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, czym powinien się charakteryzować dobry networking dla prawników.

Gdzie nawiązać znajomości z ludźmi z branży?

Budowanie relacji z innymi prawnikami lub potencjalnymi klientami można nawiązywać w różny sposób, wybierzmy jednak kilka najskuteczniejszych. Po pierwsze – świetną okazją do nawiązywania wartościowych znajomości są wydarzenia branżowe – różnego rodzaju konferencje prawnicze. W ten sposób możesz poznać osoby, które są zainteresowane podobną tematyką. Tego typu wydarzeń jest wiele – mogą dotyczyć trendów w zarządzaniu kancelarią lub mogą to być wydarzenia o charakterze naukowym, poświęcone jednej gałęzi prawa. Warto bywać na takich wydarzeniach – nie tylko poszerzamy wiedzę, ale także poznajemy nowych ludzi. Drugim sposobem jest aktywność w lokalnych organach samorządu zawodowego – uczestniczenie w spotkaniach okręgowych rad i aktywność. Trzecim kanałem nawiązywania kontaktów są media społecznościowe. Możemy tam pokazać naszą wiedzę i przyciągnąć swoją „publiczność”.

Jak zachowywać się podczas konferencji prawniczych?

Aby networking był dla nas przyjemnością, a nie koszmarem, warto zastosować kilka trików. Przede wszystkim – bądźmy przed czasem. Wtedy na pewno uda nam się odnaleźć osoby, które nie mają jeszcze partnera do rozmowy. Po drugie – zaczynajmy rozmowę swobodnymi pytaniami. To pomoże nam nawiązać swobodny kontakt z drugą osobą. Trzecia ważna rzecz – uśmiech. Bycie ponurym nikomu jeszcze nie przyniosło niczego dobrego, a łatwiej nawiązać rozmowę z osobą o przyjaznym wyrazie twarzy. Kolejna istotna uwaga to pokazanie naszego entuzjazmu – jeżeli damy się poznać ludziom jako osoby zafascynowane swoją pracą i daną tematyką, ludzie łatwiej nas zapamiętają i będziemy mieć szansę na owocne kontakty. Trzeba też pamiętać, aby nie dominować w trakcie rozmowy – bądźmy rozmówcami a nie mówcami – należy wysłuchać co inni mają do powiedzenia na dany temat. Tutaj łatwiej odnajdą się osoby bardziej introwertyczne – są lepszymi słuchaczami. A po wydarzeniu? Trzymajmy kontakt. Zaproponujmy naszym rozmówcom jaką formę pozostania w kontakcie, czy to za pośrednictwem emaila czy za pomocą mediów społecznościowych. Ważne, aby zrobić to w przeciągu 48 godzin i nie kazać na siebie zbyt długo czekać.

Działajmy lokalnie

Aktywność w lokalnym samorządzie zawodowym to świetna okazja do nawiązywania relacji z naszymi kolegami i koleżankami po fachu. Uczestniczenie w różnego rodzaju wydarzeniach organizowanych przez okręgowe rady pozwoli nam się pokazać jako osoby zaangażowane w życie naszego zawodu. Jeżeli jest możliwość, próbujmy także pisać do czasopism prawniczych – słowo pisane ma dłuższy żywot i dobre wrażenie pozostanie na dłużej.

Media społecznościowe to social network

W dzisiejszych czasach większość kontaktów wirtualnych czy na odległość utrzymujemy poprzez media społecznościowe – są naszymi wizytówkami, zastępują tradycyjną książkę telefoniczną i każdy może nas tam odnaleźć. Warto być aktywnym w profesjonalnych mediach społecznościowych jak na przykład LinkedIn. Publikujmy posty, przekazujmy dalej artykuły lub inne ciekawe informacje związane z naszym zawodem lub naszą specjalizacją. Dzięki temu pokazujemy, że jesteśmy na bieżąco, że warto nas zapytać o zdanie i że nieustanie się kształcimy. Osoby, które trafią na nasze posty zapamiętają nas jako „tego lub tą od własności intelektualnej”. To może być świetna okazja do złapania kilku wartościowych dla naszej działalności kontaktów.

Najważniejsze – dbajmy o kontakty

To nie będzie niespodzianka – podstawową zasadą dobrego networkingu jest stałe utrzymywanie pozyskanych kontaktów. W końcu, jaki byłby sens zbierania wizytówek lub adresów email po to, aby później z nich nie korzystać? Kontakty trzeba odświeżać, inaczej nasza wartość dla innych odpłynie w niepamięć.

Podsumowując…

Networking dla prawników to nie tylko konferencje prawnicze. Owszem, będzie skuteczny podczas takich wydarzeń, jeżeli zastosujemy kilka zasad dobrego rozmówcy i będziemy otwarci. Okazją do zdobycia wartościowych kontaktów mogą być także media społecznościowe i stała aktywność. Nie zaniedbujmy także lokalnego podwórka – działalność w samorządzie zawodowym pozwoli nam zdobyć kilka dodatkowych kontaktów w naszej branży.

Proponowane artykuły

Kategorie

Najpopularniejsze artykuły