Jak wydatki w kancelarii wpływają na twoje dochody
31 lipca 2017 Paweł Jasiński

Jak wydatki w kancelarii wpływają na twoje dochody

Powtarzaliśmy już to wielokrotnie i będziemy powtarzać dalej – kancelaria prawna to po prostu przedsiębiorstwo, a jak w każdym przedsiębiorstwie, jeżeli chcemy coś zyskać, musimy ponieść koszty. Aby biznes nie przynosił strat, koszty muszą się zrównywać z przychodami, aby biznes był opłacalny, po odjęciu od przychodów kosztów powinno coś jeszcze zostać. Trzeba więc tak wyliczyć cenę za świadczoną przez nas usługę, aby prowadzenie naszej kancelarii było opłacalne.

Aby zarabiać pieniądze musisz wydawać pieniądze

Jest to odwieczna zasada prowadzenia każdego biznesu. Jeżeli chcemy prowadzić naszą kancelarię w taki sposób, aby była dla nas dochodowa, nie unikniemy ponoszenia pewnej grupy wydatków. Oczywiście, trzeba to jednak robić z głową i odpowiednio je zaplanować. Aby je zaplanować, trzeba wiedzieć, co takie wydatki dla kancelarii stanowi. Najważniejsze jest jednak, aby wydatki zaplanować tak, by znalazły pokrycie w naszych przychodach. Zastanówmy się jakie możemy wyróżnić grupy wydatków w naszych kancelariach.

Pozyskiwanie klienta kosztuje

Nikt nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości, pozyskiwanie klienta i działania marketingowe stanowią istotną część ponoszonych przez kancelarię kosztów. Wydatki w tej grupie są przeznaczane na wszelką działalność marketingową. Chodzi tutaj o działania takie jak przygotowanie szyldu, zaprojektowanie logo, strony internetowej, jej prowadzenie, koszty działań w mediach społecznościowych czy chociażby opłaty konferencyjne podczas których będziemy brali udział w networkingu. Do tych kosztów zaliczyć można także wizytówki lub inne tego typu materiały. Wydatkami na pozyskiwanie klientów są nawet kwoty, które musimy uiścić w restauracji czy kawiarni podczas spotkania biznesowego z potencjalnym klientem.

 

Trzeba pamiętać, że bez inwestycji w takie działania nie pozyskamy klientów. Niestety, przy obecnej strukturze rynku samo rozpoczęcie działalności nie gwarantuje nam tego, że klienci pojawią się ot tak w naszej kancelarii. Musimy ich ściągnąć. Odnośnie planowania tego rodzaju wydatku, trzeba je sukcesywnie śledzić, a następnie podzielić kwotę wydatkowaną na ten cel przez liczbę naszych klientów. Wtedy dowiemy się ile średnio wydajemy na pozyskanie jednego klienta. Porównajmy to ze średnimi przychodami z tytułu obsługi jednego klienta i łatwo będzie nam określić, czy nie wydajemy zbyt wiele lub zbyt mało na ten cel.

Za teczkę na akta też trzeba zapłacić

Kolejną grupą wydatków są kwoty, które wydajemy na materiały biurowe i utrzymanie kancelarii. Chodzi tutaj o koszty najmu naszego lokalu, opłaty za prąd, Internet, telefon, oprogramowanie do zarządzania kancelarią, system informacji prawnej lub niezbędną literaturę w formie książkowej oraz papier, długopisy i wszelkie artykuły biurowe. Jednym słowem – wszystko to, bez czego kancelaria działać nie może. Zaliczamy do nich także koszty związane z podróżami służbowymi. Powinny one znaleźć odzwierciedlenie w kwocie, którą należy zapłacić za nasze usługi.

 

Planując tę grupę wydatków starajmy się robić to z głową. Łatwiej będzie dużym kancelariom, kupowanie materiałów biurowych w dużych ilościach może nas kosztować nieco mniej ze względu na rabaty lub inne formy obniżek. Z kolei korzystanie z oprogramowania do zarządzania kancelarią lub usług w chmurze może nam także przynieść oszczędności – oszczędzimy na drukowaniu każdego dokumentu na rzecz ich wersji elektronicznych a dzięki aplikacjom w chmurze nie musimy zaopatrywać się w osobne licencje dla każdego programu.

Pensje są także wydatkiem

Pamiętajmy, że to ile chcemy zarabiać i ile chcemy płacić naszym pracownikom także należy do wydatków związanych z prowadzeniem naszej działalności. Dlatego ważne jest abyśmy wyraźnie określili ile chcemy zyskiwać na naszej działalności (pisaliśmy o stawianiu sobie celów w artykule o biznesplanie). Na tej podstawie musimy zaplanować inne wydatki oraz nasze stawki.

Podsumowując

Prowadzenie kancelarii to prowadzenie biznesu – wiąże się z kosztami, które musimy ponieść. Jeśli odpowiednio zaplanujemy koszty oraz ceny za świadczone przez nas usługi, z pewnością nasza działalność będzie opłacalna i przyniesie nam zyski. Wydatków dokonujmy z głową i próbujmy wprowadzić oszczędności tam, gdzie to możliwe. Wybór jednych opcji będzie lepszy od innych w zależności od wielkości naszej kancelarii. Jeżeli wszystko racjonalnie rozplanujemy, kancelaria będzie opłacalnym interesem.

Proponowane artykuły

Kategorie

Najpopularniejsze artykuły