5 kroków do stworzenia idealnego biznesplanu Twojej kancelarii
20 lipca 2017 Paweł Jasiński

5 kroków do stworzenia idealnego biznesplanu Twojej kancelarii

Planowanie jest ważne w każdej dziedzinie swojego życia. Ludzie, którzy odnieśli sukces, planują każdy swój dzień, wraz z dokładnym planem posiłków. Skoro planujemy tak pozornie nieistotne rzeczy, jak możemy pomijać zaplanowanie naszego biznesu? Więc, niezależnie od tego, czy dopiero macie zamiar rozpocząć własną działalność na rynku usług prawnych czy już na nim działacie, jednakże nie prowadzicie biznesu w oparciu o konkretny plan, czas dowiedzieć się czegoś więcej o biznesplanie dla kancelarii prawnych.

Po pierwsze – zdefiniuj swój cel

Biznesplan należy zacząć od definicji co dla każdego z nas oznacza sukces w życiu i z jakiego powodu chcemy prowadzić własną kancelarię. Posiadanie własnej kancelarii to nie tylko posiadanie zatrudnienia. Własna działalność może nas zabrać o wiele dalej i dać nam sporo swobody i niezależności. Oprócz tego jednak, konieczne jest także określenie, co chcemy osiągnąć i co jest dla nas ważne. Zacznijmy od podstawowych ale niełatwych pytań –jakie są nasze życiowe cele – wakacje dwa razy do roku czy duży dom? Może wysłanie dzieci na studia zagraniczne? Jak chcielibyśmy żyć po przejściu na emeryturę? Czy chcemy podróżować? Kiedy jasno określimy co chcemy osiągnąć i czym jest dla nas sukces w życiu, będzie nam łatwiej inwestować w rozwój swojej firmy, bo będziemy wiedzieli po co to wszystko robimy.

Po drugie – określ, ile chcesz zarabiać i ile musisz na to pracować

Jeżeli odpowiedzieliśmy na poprzednie pytania i mamy już nasz cel, pora zadać sobie szczere pytanie – ile potrzebujemy zysku rocznego, aby ten cel móc osiągnąć? Pamiętajmy, że suma, którą określimy będzie wydatkowana zarówno na nasze życie prywatne, jak i ewentualne inwestycje w rozwój naszej firmy. Trzeba więc wziąć to pod uwagę, ponieważ wydatki życiowe szybko pożerają określoną przez nas sumę. Kiedy już określiliśmy naszą sumę pieniędzy, trzeba wykonać kilka matematycznych działań, które pozwolą nam określić ile średnio nakładu pracy w miesiącu musimy włożyć, aby osiągnąć cel roczny. Określony cel roczny podzielmy więc przez średni zarobek na jednej sprawie, następnie podzielmy otrzymaną liczbę spraw przez ilość miesięcy – otrzymany wynik będzie naszym celem na każdy miesiąc – tyle spraw naszych klientów należy rozwiązać, aby osiągnąć nas roczny cel. Niech nas ta liczba spraw na początku nie przeraża, dochodzenie do takiego wyniki będzie stopniowym procesem w czasie.

Po trzecie – opracuj plany marketingowe i operacyjne

To dwa elementy biznesplanu bez których się nie obejdziemy. Po pierwsze, należy określić jakie nakłady musimy przeznaczyć na marketing naszej kancelarii. Trzeba tutaj poświęcić trochę czasu na badania rynku, na którym chcemy działać. Ilu mamy konkurentów w danej specjalizacji, jak wielkie zapotrzebowanie istnieje na danym rynku – od tych czynników zależy ile musimy poświęcić na marketing. Warto także zakreślić procentową stawkę wydatków na marketing od każdej sprawy. W zależności od potrzeb, nie bójmy się ustalać jej na poziomie 10% wpływu z danej sprawy. W końcu, wydatki na marketing mogą się tylko zwrócić.

 

Drugim niezbędnym planem jest plan operacyjny – opracujmy koszty prowadzenia naszej kancelarii. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie konieczne elementy – lokal, sprzęt, umeblowanie, ubezpieczenia, wynagrodzenia dla pracowników, rachunki, oprogramowanie do zarządzania kancelarią prawną. Wszystko to należy włączyć do planu operacyjnego. A teraz przyjrzyjmy się planom operacyjnym po raz drugi – gdzie możemy zmniejszyć koszty, w jakich miejscach możemy zwiększyć oszczędności? Te pomysły także musimy umieścić w naszym biznesplanie.

Po czwarte – zadbaj o szczegóły

To wydaje się nieistotne, jednakże także należy zawrzeć pewne szczegóły w naszym biznesplanie – nazwa naszej firmy, jej lokalizacja, docelowa grupa klientów, opis naszej działalności, oraz kilka szczegółów „administracyjnych” – forma prawna, konieczne ubezpieczenia, konto bankowe. Te wszystkie zagadnienia są bardzo ważne, jednak często się o nich zapomina, przez co czasem są przypadkowe. One także powinny być spójnie zaplanowane.

Po piąte – opracuj kalendarz

Kiedy już mamy gotowy biznesplan, warto rozpisać koszty i cele na każdy miesiąc. Dzięki temu, będziemy skupieni na osiąganiu naszych celów miesięcznych, co przybliży nas do celu rocznego. To także etap weryfikacji naszego planu, z każdym miesiącem będziemy wiedzieć, czy nie trzeba wprowadzić pewnych poprawek do naszego planu – może nie doszacowaliśmy kosztów operacyjnych lub nierealnie ustawiliśmy sobie poprzeczkę ilości obsługiwanych klientów i spraw? Pamiętajmy, że weryfikując jeden element naszego planu, poprawki musimy wprowadzić we wszystkich innych elementach.

Na koniec…

Biznesplan jest istotnym narzędziem planistycznym, które pozwoli nam spisać wszelkie pomysły, przemyślenia i liczby dotyczące naszej kancelarii. Pamiętajmy aby sięgać do niego co jakiś czas i na weryfikować lub zmieniać zawarte tam cele. Nie chodzi o to, żeby był to element do „odhaczenia” – biznesplan ma być narzędziem, które będzie z nami na stałe i będzie nam pomagało w prowadzeniu naszej działalności. Ma nam także przypominać po co to robimy i pomóc nam pozostać skupionymi na naszych celach.

Proponowane artykuły

Kategorie

Najpopularniejsze artykuły