Budowanie silnej relacji z klientem kancelarii
31 sierpnia 2017 Paweł Jasiński

Budowanie silnej relacji z klientem kancelarii

W rozwoju każdego biznesu największą wartością są zadowoleni klienci, którzy zostają z daną firmą na długi czas. Nie jest to niczym nowym, że powracający klienci zapewniają firmom zyski większe niż nowi i „okazjonalni” klienci. Czy da się to przełożyć na działalność na rynku usług prawnych? Oczywiście, że tak. Stała obsługa konkretnych klientów to dla prawnika przepis na sukces.

Na czym to polega?

Przede wszystkim, budowanie relacji z klientami to nic złego. Nie chodzi tu o relacje personalne, chodzi po prostu o wytworzenie pomiędzy prawnikiem a klientem takiej atmosfery, że ten drugi będzie z każdym problemem prawnym wracał do konkretnego prawnika. W ten sposób prawnik zyskuje stałą „pulę” klientów, którzy w przypadku kłopotu zjawią się w jego kancelarii, natomiast klienci pozyskują sprawdzonego prawnika, do którego mogą się udać z każdą sytuacją wymagającą fachowej wiedzy, mając pewność, że zawsze zostaną potraktowani w najlepszy możliwy sposób. Taka relacja to rodzaj win-win, obydwie strony na tym zyskują. Jednak aby zbudować taką relację i zatrzymać klientów trzeba pamiętać o kilku rzeczach.

Po pierwsze – daj z siebie wszystko!

Solidna i dokładna praca to nie tylko kwestia etyki zawodowej. Tutaj chodzi o to, że do prawnika przychodzą zwyczajni ludzie ze swoimi problemami. To zresztą powód dla którego wielu zechciało obrać taką a nie inną ścieżkę kariery – aby pomagać te problemy rozwiązywać. Jeżeli jednak chcemy przy sobie klienta zatrzymać, musimy mu pokazać, że działamy z najwyższą jakością. Jeżeli na początku przekonamy do siebie klientów w ten sposób, możemy mieć pewność że zatrzymamy ich przy sobie.

 

Po drugie – zwracaj uwagę na szczegóły

Każdy klient chce czuć się „tym jedynym”. Oczywiście, chodzi tutaj o bycie traktowanym indywidualnie w każdej sprawie. Nie traktujmy naszych klientów jak kolejne elementy na taśmie produkcyjnej – do każdego starajmy się podejść indywidualnie i z należnym szacunkiem. Odbierajmy telefony, odpowiadajmy na prośby o kontakt, zwracajmy się do naszych klientów po nazwisku, dając im do zrozumienia, że o nich pamiętamy. Te drobne szczegóły sprawią, że klient poczuje się wyjątkowo i zechce z nami pozostać na dłużej. Pozwoli to także wytworzyć atmosferę partnerstwa.

 

Po trzecie – jakość a nie ilość

Praca prawnika przy każdej sprawie jest pracą trudną, wymagającą wiele wysiłku, skupienia i czasu. Jeżeli chcemy każdą sprawę traktować indywidualnie, tego czasu trzeba poświęcić jeszcze więcej. W związku z tym trzeba sobie postawić pewne granice – nikt nie jest robotem i może równocześnie pomagać ograniczonej liczbie klientów. Jeżeli nie będziemy sobie mówili dość i będziemy ściągać coraz więcej zleceń, na każde z nich poświęcimy mniej czasu a to poskutkuje tym, że część klientów będzie się czuła potraktowana gorzej i zamiast pozostawać z nami, odejdą do konkurencji. Co więcej, jeżeli będziemy się przepracowywać, spadnie także nasza efektywność oraz zadowolenie z pracy, a to zauważą nasi klienci i może się to odbić na relacji, którą próbujemy z nimi zbudować.

 

Po czwarte – traktuj klienta jak partnera

Twój klient to twój partner a nie kolejny petent do „odbębnienia”. Jeżeli chcemy go zatrzymać, musimy traktować go jak równego sobie. To, że potrzebuje pomocy prawnika nie czyni go gorszym. Zna się lepiej na innych rzeczach, o których my nie mamy pojęcia. Dbajmy więc o to, aby na tej współpracy wyszedł jak najlepiej. Jeżeli klient będzie zadowolony z naszej usługi, jest szansa, że zbudujemy z nim relację, która zaowocuje stałą obsługą jego firmy w przyszłości, co z kolei nam zapewni napływ zleceń. Ponownie chodzi tutaj o potraktowanie tego jako relacji win-win.

 

Podsumowując…

Zadowolenie klienta z jakości naszych usług oraz naszego partnerskiego podejścia stanowi idealny krok do retencji klienta. Z kolei klienci, którzy wracają, stają się „źródłem” stałych zleceń na obsługę prawną i nasze przychody. Dbając o wytworzenie silnej relacji z klientem jesteśmy w stanie zapewnić sobie stałe zlecenia, które są bezpieczniejszym i bardziej stałym źródłem przychodów, niż okazjonalni, przypadkowi klienci, którzy nie zostają z nami na stałe.

Proponowane artykuły

Najpopularniejsze artykuły